קפה? לחיים!

קפה? לחיים!

הוא לא רק מעורר. קפה מקטין את הסיכון לסבול מדיכאון, לחלות באלצהיימר ובסוכרת ואפילו בסרטן העור. המחקרים שמוכיחים עד כמה המשקה מהפולים הטחונים עושה טוב לגוף ולנפש הולכים ונערמים

אם אתם כאן אולי לא צריך לומר לכם את זה, אבל בכל זאת: קפה הוא משקה קסם. כבר סיפרנו לכם איך הוא ממריץ את הגוף ולמה הוא גורם לנו להרגיש טוב, מעבר למנת הקפאין שהוא מספק. מחקר חדש מגלה שהקפה מחולל נסים ונפלאות גם בתחומים שלא היו ידועים עד לאחרונה. בריאות הנפש, למשל.

במחקר שבוצע בבית הספר לרפואה ציבורית בהארווארד נמצא, שאנשים שלוגמים שתיים עד ארבע כוסות קפה ביום נמצאים בסבירות נמוכה לנסות להתאבד בהשוואה לאנשים שאינם שותים קפה. אם גייסתם את החשיבה המדעית שלכם ואמרתם שאולי הסיבה אינה המשקה עצמו אלא ההוויה של שתייה בחברותא, אז שימו לב לזה: הסיכון למאוס בחיים נמוך גם בהשוואה לאלה ששותים קפה נטול קופאין או שותים פחות משתי כוסות קפה ביום. החוקרים עקבו אחרי יותר מ-200,000 אנשים במשך 16 שנים לפחות, כך שיש לנו מדגם מכובד ומספרים שמדברים ברור: הסיכון לאבד את עצמכם לדעת יורד בחצי (!) אם אתם מחובבי הקפאין.

נוגד דיכאון טבעי
זאת לא הפעם הראשונה שבה חוקרים מגלים שקפה ושמחת חיים הם חברים טובים. מחקר מ-2011 מצא שהסיכון של נשים ששותות קפה לסבול מדיכאון נמוך ב-15% מזה של נשים שנמנעות מהמשקה הזה. מישל לוקאס, החוקר מהארווארד שאחראי על המחקר שסיפרנו עליו קודם ועוסק רבות בקשר שבין מצב רוח לתזונה, סיפר לעיתונות שהמכורים לקפה יכולים להגיד תודה לקפאין על החדשות הטובות. לוקאס הסביר שהחומר הטבעי פועל כנוגד דיכאון עדין על ידי כך שהוא מעורר הפרשה של “הורמונים שמחים” כמו סרוטונין ודופמין.

הקופאין עושה שמח לא רק בעזרת שעשועים כימיים במוח. גם כמה דברים שלמדנו עליו לאחרונה יעלו חיוך על שפתי חובבי הקפה: במחקר משותף של בית הספר לרפואה ציבורית בהארווארד ובית החולים לנשים בריגהם בבוסטון שהתפרסם בשנה שעברה, נמצא ששתיית קפה עוזרת במניעת סרטן העור. מעקב אחר 113,000 בני אדם הניב את המסקנה שאצל מי ששותה שלוש כוסות קפה או יותר ביום הסיכון לחלות בקרצינומה נמוך ב-20% לעומת שאר האנשים. הסיבה היא שקפה עוזר כנראה לגוף להיפטר מתאים פגועים. פרופסור ג’יאלי האן, רופא עור מצוות החוקרים, הזכיר שממצאיו מצטרפים לאחרים שכבר גילו שהקפה עוזר להתגונן מפני סוכרת ופרקינסון ואמר לכתבים: “לא הייתי מציע לשתות קפה רק בגלל המחקר הזה, אבל הוא מוסיף עוד סיבה לרשימה”.

 

תזכרו את זה
עוד מחקר מ-2012 שישמח את לוגמי הקפה, הפעם מאוניברסיטת דרום קליפורניה ואוניברסיטת מיאמי, גילה שאנשים שסובלים מפגיעה קוגניטיבית קלה או מאובדן זיכרון נמצאים בסיכון מופחת לחלות באלצהיימר – בתנאי שהם שותים לפחות שלוש כוסות קפה ביום. ולקינוח: מחקר של המרכז הבריאותי בית ישראל בבוסטון, שסקר ממצאי עבודות קודמות, הראה שצריכה מתונה של קפה מפחיתה את הסיכון לכשל לבבי ב-11%. מהי צריכה מתונה? על פי החוקר ד”ר מוריי מיטלמן, מדובר בארבע עד חמש מנות קפה בגודל אירופאי, שמקבילות בערך לשתי מנות קפה אמריקאיות.

לפני שאתם רצים למטבח לרקוח לעצמכם עוד ספל של קפה טוב, נזכיר שקפה אכן מגביר את הריכוז (ד”ש לכל הסטודנטים), אבל על פי כתבה שפורסמה לאחרונה בניו-יורק, הוא גם מפחית את היצירתיות. ייתכן שהסיבה לכך היא שבשביל יצירתיות צריך לישון טוב. אז שתו קפה, אבל לא לפני השינה. ובכל מקרה, כשאתם יוצאים לשמש, מרחו קרם שיזוף – גם אם כבר קיבלתם את אספקת הקפאין המשובחת שלכם היום.

/ מגזין

Share the Post

About the Author

Comments

No comment yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

סל הקניות