סגולותיו המיוחדות של הקפה

1

סגולותיו המיוחדות של הקפה

הקפה מעורר, את זה אנחנו יודעים כבר מזמן. אבל איך הוא עושה את זה והאם הוא תורם לבריאות ולכושר? כל התשובות בפנים

כשאנחנו מדברים על העונג החבוק בכוס הקפה שלנו, אנחנו מתארים את קשת הטעמים שנעה בין המריר למתקתק, את הארומה הנפלאה, את הקצף, אפילו את הטקסטורה. בעצם הרומן של האנושות עם הקפה התחיל בגלל תכונה אחת ויחידה של הפולים: היכולת שלהם להמריץ את הגוף ולעורר אותנו. כל מה שקשור בטעם ובריח הגיע בהמשך.

את גילוי סגולות הקפה אנו חייבים לציפורים ועזים שנצפו מפגינות התנהגות אנרגטית במיוחד לאחר שאכלו מפירות הקפה, כך לפחות מספרים המיתוסים וההיסטוריונים הרומיים. לא רק בעלי חיים – כשבני האדם החלו להשתמש בפולי הקפה, גם הם לעסו אותם. הקלייה, הטחינה, הבישול או החליטה הופיעו בשלב מאוחר יותר. אנשים גרסו בין שיניהם פולי קפה כדי ליהנות מהשפעותיהם הייחודיות על המוח ועל הגוף כולו. האחראית להשפעות האלה היא מולקולה אחת – קפאין, כמובן.
למה אנחנו כל כך אוהבים קפה על הבוקר? כשהקפאין מגיע אל תאי הגוף, הוא גורם להם להיות ערניים ופעילים על ידי תחרות עם מולקולות שנמצאות בגוף ומורידות את קצב הפעילות בו. הקפאין גורם לנו להפריש את ההורמון הממריץ אדרנלין וגם מעלה את רמות הדופאמין – חומר טבעי שמפעיל את מרכזי העונג במוח. בקיצור, בכל ספל יש הבטחה לאנרגיה ולתענוג. שניים באחד.
בריא יותר, מהיר יותר
האם קפה בריא? חוקרים רבים נדרשו לסוגיה. סקירת מחקרי קפה שבוצעה באוניברסיטת הארוורד הראתה ששותי קפה, בהשוואה לאנשים שאינם שותים קפה, הם עמידים יותר בפני מחלות כמו סוכרת מסוג 2, פרקינסון ודמנציה, הפרעות בקצב הלב, שבץ מוחי וסרטן הכבד.
מחקר אחר, שבוצע על ידי המכון הלאומי לסרטן בארצות הברית ונמשך 14 שנים, מצא גם הוא ששותי הקפה נוטים לחיות שנים ארוכות יותר וחוץ מסיכון נמוך יותר לסבול מהמחלות שצוינו לעיל, יש להם סיכוי טוב יותר להחלים מזיהומים ולהתאושש מתאונות.
ידוע היום שההרכב של הקפה יכול להסביר את היתרונות הבריאותיים שמהם נהנים חובבי האספרסו, ההפוך, הבוץ וכל היתר. יש בו מינרלים כמו מגנזיום וכרומיום שעוזרים למנוע סוכרת והכי חשוב – הקפה עשיר מאוד בנוגדי חמצון שמגנים על תאי הגוף. הקפאין עצמו, כנראה, מפחית את הסיכון לפרקינסון ואלצהיימר, אבל לא ידוע עדיין איך פועל המנגנון. בנוסף, הקפה דל בקלוריות ואין בו כולסטרול ושומן (לפני שמוסיפים לו חלב וסוכר, כמובן). הקפה הוא משקה טבעי ונטול כימיקלים, מה שאי אפשר לומר על משקאות מוגזים ומשקאות אנרגיה סינתטיים.

מחקרים שעוסקים בקפה ובספורט מראים שהקפה עוזר לספורטאים לשפר ביצועים, בעיקר כשמדובר בפעילות אירובית ממושכת כמו שחייה, רכיבה על אופניים, חתירה או ריצה למרחקים ארוכים. האדרנלין שמציף את האתלטים בעקבות שתיית הקפה עוזר להם לגמוע מרחקים נתונים בזמן קצר יותר. בונוס נוסף שנהנים ממנו שותי הקפה הוא הפחתה בכאבי שרירים לאחר האימון. אז כוס קפה לפני האימון לא רק ממריצה, היא גם עוזרת להגיע להישגים טובים יותר עם פחות כאבים בסוף הדרך.

איך נהנים מהסגולות החיוביות של הקפה? אם אתם מחובבי הקפאין, עדיף לצרוך אותו דרך ספל קפה טוב  ולא דרך משקאות ממותקים, לשתות במידה ולקנח בכוס מים. אם ספל קפה הוא מה שמרים אתכם מהספה לסיבוב ריצה או לביקור אנרגטי בחדר הכושר, אז נצלו אותו ותרוויחו כפליים. תשקיעו בקפה שלכם, באיכות, בתזמון, בספל ואפילו בכפית – וכל לגימה תהפך לטקס חגיגי קטן שיעשה לכם טוב לגוף ולנשמה.

/ מגזין

Share the Post

About the Author

Comments

No comment yet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

סל הקניות